Workshop Klossen met staaldraad

Afgelopen zaterdag hebben Ephrem en ik onze eerste workshop gehad, waarin geklost wordt met staaldraad. Er was zoveel animo voor deze workshop, dat we uiteindelijk besloten hebben 2 groepen te formeren ieder van 14 personen. Dat gaat goed in het atelier. Zoals gebruikelijk

voorblad werkboek

voorblad werkboek

hadden we weer een patronenboekje gemaakt met patronen (niet alleen van de ketting) en tips.

Om half 10 kwam de eerste deelneemster al

voorbeelden van wat je met staal en koper  draad kan klossen

voorbeelden van wat
je met staal en koper
draad kan klossen

binnen. Haar man had haar afgezet, want de bus sloot niet zo goed aan en ja het bleek toch korter rijden dan gedacht. Nou ja, geen probleem al was de koffie nog niet klaar, de tafels en stoelen wel, dus ze kon een plaatsje uitkiezen. De tweede volgde al snel daarna. Mies werd gebracht door haar dochter, die vroeg of ze ook ergens kon zitten. Wachtend op haar klossende moeder kon zij dan studeren. Ach, een rustig plaatsje in de serre was een goede mogelijkheid. Al snel waren alle

overzicht atelier

overzicht atelier

deelneemsters aanwezig mooi op tijd voor half 11, zodat er nog een kopje koffie gedronken kon worden en de map alvast doorgebladerd. Degenen die geen materiaal hadden konden dit kopen bij Ephrem. Zij had pakketjes gemaakt met kogeltjes voor de ketting,  hanger met sluiting, met en zonder staaldraad.

Na de huishoudelijke mededelingen volgde een kort filmpje over het opwinden en klossen met staaldraad. Daarna ging iedereen aan de slag. Hoewel het patroon eenvoudig is, bleek het opzetten voor een aantal niet

een aangepast plaatsje voor  Nellemiek

een aangepast
plaatsje voor
Nellemiek

zo eenvoudig. Maar ja, we zijn er niet voor niets: is er hulp nodig, dan wordt die gegeven. En zo kon ieder tot aan de slag. De een ging wat sneller dan de ander, maar dat komt mooi uit, want later kon dan in groepjes of persoonlijk uitleg gegeven worden hoe alles in elkaar gezet kon worden. Ikzelf werkte nog volgens de oude methode, terwijl Ephrem toch echt de nieuwe voorgedaan had. Ik had nb. ter plekke die dag daar foto’s van gemaakt! Dus ja, bij het helpen ging het even fout, sorry Carol! Gelukkig kon Ephrem het oplossen, want bij de nieuwe methode sloot alles veel beter op elkaar aan. Voor de dames, die nu zaterdag komen: de foto’s worden toegevoegd aan het werkboekje! Geen vergissing dus meer mogelijk en ook de beschrijving is aangepast om onduidelijkheden te voorkomen.

De afgelopen jaren hadden we steeds schitterend weer, maar daar

eten in de serre

eten in de serre

hadden we nu geen geluk mee. Onze serre is tamelijk ruim en met enig schuifwerk was er plaats voor 17 personen om te lunchen met soep en broodjes. Ieder liet het zich goed smaken.

Daarna ging ieder weer snel aan de slag, want je wilt toch het liefste zo’n ketting helemaal af of ver af, zodat je thuis niet nog eindeloos bezig bent van: hoe was het ook al weer? De tijd vloog voorbij, zodat ik verbaasd was toen Corry weg ging, die iets vroeger vertrok dan half 4, maar uiteindelijk niet echt veel vroeger. Ik kwam haar ’s maandags tegen op de vestingsdagen van Geertruidenberg, waar ze zat te klossen: niet met staal, dat deed men niet in de Middeleeuwen, maar echte ’s Gravenmoerse kant! Maar, zei ze, ik ga de ketting wel snel afmaken! Rond half vier ruimde iedereen zijn boeltje in en op en was het echt tijd om naar huis te gaan. Volgens de berichten van verschillende kanten was het gezellig geweest en dat vonden we zelf ook. ’s Avonds stond op Facebook de gekloste ketting van Betsie, die altijd snel is met dit soort

even helpen bij de bevestiging

even helpen
bij de bevestiging

dingen! Bravo, zag er goed uit.

Ik moest die avond nog weg. Ook weer naar iets gezelligs, maar toen ik ’s avonds mijn bed in kroop was ik toch wel moe, maar ook voldaan, dat de workshop weer net als in andere jaren goed geslaagd was. Dat blijft toch altijd spannend! Komende zaterdag de tweede workshop!

Voor de lezers die zich afvragen: waar blijft het verslag over Brokeloh? Dat komt, maar ik heb daar ook zo veel foto’s gemaakt en het was weer zo gezellig, dat een verslag daarover meer tijd vraagt. Maar om jullie nieuwsgierigheid alvast een beetje te bevredigen: kijk op http://www.TV2020.de bij Brokeloher Klöppeltage: daar krijg je een beetje een indruk van hoe het was en is een interview met mij te zien en demonstreert Ephrem haar ritsentas!

Over laurinswereld

Getrouwd, kinderen, kleinkinderen en veel hobby's. Dit maakt allemaal deel uit van laurinswereld. Ik schrijf over kantklossen (mijn grootste hobby), fietsen, wandelen, dieren, skiën, vakantie, fotograferen en soms over wat ik meemaak in mijn persoonlijk dagelijks leven. Ik schrijf niet over mijn hobby computeren, want dat blijkt wel uit het feit, dat ik graag via mijn blog op de computer zit.
Dit bericht werd geplaatst in Kantklossen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie